Coachen op gedrag en resultaat
PI-Company
Dit boek helpt u in korte tijd doelgericht te sturen op gedrag van uzelf of van anderen in de organisatie. De nadruk ligt op de praktijk van alledag. Centraal staan praktische voorbeelden en handige tips die voortvloeien uit Pi Company’ s jarenlange ervaring met coaching, competentie-management en performancemanagement. U vindt hierin onder meer een beschrijving van een uniforme taal met drieënveertig competenties die gedrag bespreekbaar en meetbaar maken. Een handige methode om gedrag concreet bespreekbaar te maken wordt gevormd door de STAR-vragen, voor het blootleggen van Situatie, Taak, Actie en Resultaat.
People Skills – Het geheim van helder en overtuigend communiceren
Robert Bolton
De klassieker over mensenkennis wordt dit boek genoemd. Makkelijk lezend boek over gesprekstechnieken.
De kunst van mensen kennen
David Brooks
Brooks vertelt in dit boek hoe we het vermogen om anderen echt te kunnen zien verbeteren. Hoe communiceer je met mensen om je heen? Welke vragen stel je? Hoe luister je? Hoe voorkom je dat je iemand meteen in een hokje plaatst? Hoe leer je door andermans ogen kijken?
Geweldloze communicatie
Marshall B. Rosenberg
Volgens de Amerikaanse klinisch psycholoog Marshall B. Rosenberg (1934) is de manier waarop we communiceren - meestal onbedoeld - gewelddadiger dan we beseffen doordat de uitdrukkingen die we gebruiken vaak nodeloos beschuldigend zijn. Hij laat aan de hand van sprekende voorbeelden zien dat het ook anders kan: helder, direct en met aandacht en respect voor beide partijen. Zo worden latente conflicten voorkomen, verlopen onderhandelingen soepeler en kunnen gesprekken snel en met het gewenste resultaat worden afgesloten. Kortom, de communicatie verloopt ontwapenend en doeltreffend.
Toolbox voor trainingsacteurs
Paul Devilee
Dit boek is een gereedschapskist voor trainingsacteurs en een inspiratiebron voor trainers. Het is geschreven door Paul Devilee in samenwerking met vele acteurs van Kapok.
Trainingsacteren. Een vak om van te leren
Loes Wouterson en Andre Witbreuk
André Witbreuk en Loes Wouterson, oprichters van en docenten aan de WWLA Opleiding Acteur m/v in het Bedrijfsleven schreven een boek over het fascinerende beroep van trainingsacteur. Het boek is een weerslag van hun jarenlange ervaring in het werkveld en laat zien hoe rijkgeschakeerd het werk van een trainingsacteur is
Beïnvloed anderen, begin bij jezelf
Bert van Dijk
Aan de hand van het interactiemodel van de Roos van Leary leert je inzicht te krijgen in communicatieprocessen. De Roos van Leary is een schematische weergave van verschillende gedragsmogelijkheden en de uitwerking daarvan op anderen. Met behulp van veel oefeningen leert je voor bepaald gedrag te kiezen. Zo kunt je elke situatie beheersen en krijgen wat je wilt, terwijl je toch de ander in zijn waarde laat.
Dit praktische model kunt je toepassen op allerlei dagelijks voorkomende situaties, of het nu gaat om een moeizaam werkoverleg, een zakelijk conflict of ruzie over de vakantiebestemming. Gewoon een kwestie van kiezen.
Feedback
Marieta Koopmans
Op een goede manier feedback geven en ontvangen is een van de lastigste aspecten van de communicatie. Er ontstaan snel misverstanden. Maar het is te leren als u de regels uit Feedback volgt
Hoe word ik een rat?
J.P.M. Schrijvers
Konkelen, streken uithalen en samenzweren zijn in een organisatie een alledaagse bezigheid. Wie spant met wie samen? Wie zijn er 'twee handen op één buik'? Wie manipuleert wie, waartoe en hoe? Mensen die vertrouwen op de formele verhoudingen, op het 'nette' spel, komen bedrogen uit. Beslissingen komen niet alleen tot stand door rationele afwegingen van voor- en tegenargumenten. Nee, het andere spel, het ondergrondse politieke machtsspel, is minstens even belangrijk.
In dit boek geeft de auteur inzicht in het politieke gedoe in bedrijven.
De kracht van kwetsbaarheid
Brené Brown
Brené Brown beschrijft in haar boek wat het betekent om je kwetsbaar op te stellen in een wereld die gericht is op perfectionisme en het nemen van risico s zonder dat succes gegarandeerd is. Of het nu om werk, relaties of opvoeding gaat: het is eng en moeilijk om je kwetsbaar op te stellen, maar het is nog veel moeilijker om het niet te doen en jezelf af te blijven vragen: wat als ik het wel had geprobeerd?
Dit ben ik – Worden wie je bent met Transactionele Analyse
Lieuwe Koopmans
In Dit ben ik! ga je op zoek naar je ware ik. Het boek stelt vragen, geeft praktische voorbeelden en richting. Lieuwe Koopmans gebruikt hiervoor de Transactionele Analyse, een persoonlijkheidstheorie en communicatiemodel ineen. De toegankelijke modellen en denkkaders maken complexe psychologische processen inzichtelijk en geven je handvatten voor persoonlijke en professionele groei. Een uniek boek waarmee je je zelfinzicht en zelfbewustzijn vergroot.
Socrates op sneakers
Elke Wiss
In dit boek staat de kunst van het vragen stellen beschreven aan de hand van Socrates en andere beroemde filosofen, zodat we gesprekken voeren die leiden tot verdieping en verbinding
Laat je niet gijzelen
G. Kohlrieser
Internationale bestseller over leiderschap, verbinding, dialoog en werkelijke verandering
De veilige speeltuin
Timon Blok
Hoe simulatie-gebaseerd leren beter en effectiever kan
Spelen op het werk
Marijke Arendsen-Hein en Hortense Berkenveld
Vergroot je werkplezier met Transactionele Analyse