Skip to main content

LVB geschreven door Caroline Moezelaar

ONLINE WORKSHOP: SPELEN MET LVB door Lenore Spruijt en Aad Verschoor 

Workshop_LVB.docx (met plaatjes)

De aftrap

We zetten eerst ons lichaam even lekker in beweging met een energizer. Daarna wordt het brein gekraakt. We krijgen 2 vragen en die moeten we in 3 minuten oplossen:

1)Hoeveel Ch4 reageert met 2,0 gram CuO? De reactie vergelijking is: 4CuO+CH4(g)->4Cu(s)+CO2(g)+2H2O(I)

2)Los de volgende differentiaalvergelijking op: (x2+1).y’ + 2xy + 3x2=0

Het effect dat dit op ons heeft, is de opmaat naar het onderwerp van deze workshop. De kortsluiting die wij voelen in het hoofd om dit in 3 minuten te moeten oplossen. Is het wel op te lossen? Bij een enkeling roept het paniek op. Of voelt zich dom. Hoor ik dit te snappen? Weer een ander laat het maar gewoon gaan. Laat maar dit gaat me de pet te boven. Ik probeer het niet eens. (geen onwil). Met deze ervaring kunnen wij ons verplaatsen in een persoon met LVB. Die personen voelen dit elke dag. Bij een instantie, collega’s, daar waar gesprekken worden gevoerd. Dit creëert schaamte en onzekerheid. Het is een grote stap om steeds maar om hulp te vragen.

Wat is LVB?

Mensen met LVB hebben problemen met denken, oplossen van problemen en met leren. Hebben moeite met het begrijpen van taal en met verschillende sociale en praktische vaardigheden. Het IQ van deze mensen ligt tussen de 50 – 85. Dat we als volgt kunnen indelen: 50-70 licht verstandelijk beperkt 70-85 zwak begaafd Deze twee groepen worden samengevoegd omdat dit de doelgroep is die ‘onzichtbaar’ is. Aan het uiterlijk is niets te zien. (Zit je onder de 50 dan wordt dat voor de buitenwereld zichtbaar.) De groep LVB-ers kampt met dezelfde soort problemen: schulden, huisuitzetting, huiselijk geweld, kind uithuisplaatsing, etc. In combinatie met problematiek op meerdere leefgebieden. Ze zijn gebaat bij eenzelfde soort (ambulante) begeleiding.

Om een beter beeld te krijgen hoe je een persoon met LVB kunt herkennen of hoe je dit als TA kunt neerzetten, kun je de IQ scores vergelijken met de leeftijdsfasen van kinderen.

 

Uitgaande van deze leeftijdsfase kun je een persoon met LVB bereiken, mee omgaan en communiceren. Let wel: het is niet de bedoeling dat je ze benadert als een kind. Ze willen uiteraard als volwassenen behandeld worden (als je met volwassenen te maken hebt).

Ook niet kinderlijk gaan praten. Het zit ‘m in het taalgebruik, simpele woorden, korte zinnen. En tijd geven om informatie te laten bezinken.

Kenmerken en uitingsvormen van LVB:

Personen met LVB weten vaak zelf niet dat ze het zijn of willen het niet weten. Ze lopen een relatief groot risico op bijvoorbeeld gedragsproblemen, depressiviteit, middelenmisbruik, delinquentie.

Oefenen We gaan in groepjes uiteen om te oefenen met dit gedrag.

Een paar dingen die daaruit komen:

  • Een persoon met LVB heeft moeite met het reguleren van eigen emoties. Maar ook de emoties van een ander zijn teveel om ook nog te processen. Ze zien het wel, maar weten niet wat ermee te doen. Kan in een gesprek teveel worden waarin ze ook al moeten luisteren, begrijpen, etc.
  • Let ook op de soorten vragen die je stelt. Houd open vragen eenvoudig. En let er bij gesloten vragen op dat je uit bv. onzekerheid geen ‘ja’ krijgt terwijl het een ‘nee’ is. Stel ook geen stapelvragen.

Mensen met LVB zijn heel divers. Ze hebben wel een combinatie van kenmerken, maar ondertussen zo divers als meisjes van 25. Dat geeft voor ons als TA tegelijkertijd veel vrijheid. Maar laat ook zien dat het daardoor lastig is om iemand van LVB te herkennen. Zelfs in taalgebruik zijn ze heel divers. Sommige personen met LVB hebben zichzelf chique taalgebruik aangeleerd. Waardoor ze continue overschat worden.

Ervaringsdeskundige aan het woord We krijgen een kort stukje van een interview te zien met een ervaringsdeskundige. Deze jonge vrouw met LVB vertelt ons hoe ze gesprekken met instanties ervaart. Een aantal punten die we horen:

  • moeilijke woorden als vacatureplein (UWV)
  • dure woorden
  • moet 3x nadenken
  • meer tijd nodig hebben om na te denken
  • zaken moeten vaker herhaald worden
  • pictogrammen en beelden helpen bij informatie of een uitleg
  • op gemak stellen anders stress en spanning, dat geeft kortsluiting in hoofd
  • tijd nemen om op gemak te stellen, laagdrempelig kennismaken

Deze dame in het filmpje kan goed reflecteren. Maar dat is uitzonderlijk. De meeste mensen met LVB kunnen dit niet.