Skip to main content

LINKEDIN geschreven door MIREILLE VAN DEN DOEL EN CUNIE DE GROOT

LINKED-IN workshop GESCHREVEN DOOR MIREILLE VAN DEN DOEL EN CUNIE DE GROOT

Georganiseerd door NVvT in Haarlem, 19 juli 2023

Trainer: Masja Slootweg – LinkedIn-expert en ondernemerscoach

Gastvrouw: Ida vd Lagemaat

Verslag over de interactieve workshop LinkedIn. We leerden de mogelijkheden binnen dit zakelijke netwerkplatform om ons eigen LinkedIn-profiel te verbeteren, onszelf zichtbaarder te maken en de vindbaarheid te verbeteren.

Dit verslag is een korte reflectie op de avond; als je precies wilt weten hoe eea werkt, raden wij je aan contact op te nemen met Masja Slootweg; zij is expert op LinkedIn-gebied en ze weet (bijna) alles ! 😊

Allereerst: Wat is LinkedIn voor platform?

  1. Het is een zakelijk netwerk. Van oorsprong een grote digitale online rolodex/kaartenbak. Wie doet wat en waar. Later werd het een kennisplatform waar je informatie kunt delen en halen. Tegenwoordig profileert het zich als een platform dat mensen verbindt; het biedt interactie tussen mensen. LinkedIn zegt: je kunt je profileren; mensen moeten jou leren kennen. Dat hoeft niet iemand te zijn die je al persoonlijk hebt ontmoet.
  2. Het is een netwerk voor profilering/branding. Als je jezelf regelmatig op dit medium laat zien, kom je vaker boven in de zoekresultaten.
  3. Het helpt je gevonden worden en je zichtbaarheid te vergroten.
  4. Je kunt je mailinglijst laten groeien.
  5. Je kunt zelf leads benaderen: mensen moeten doorklikken zodat ze je info kunnen lezen
  6. Als laatste is het een hulpmiddel om je omzet te vergroten.

Enkele wetenswaardigheden vooraf;

  • De vraag werd aan ons gesteld: welke social media gebruiken wij? LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram etc. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen meer vertrouwen hebben in LinkedIn dan andere social media.
  • In Nederland heeft circa 9 miljoen mensen een LinkedIn account. Dat is ongeveer 80% van de Nederlandse werkende bevolking. Het dagelijkse gebruik stijgt.
  • LinkedIn deelt niks over hoe ze aan de knoppen draaien m.b.t. wat de gebruiker ziet.
  • Volgens HUB spots onderzoek blijkt dat LinkedIn meer leads genereert dan ander social media.
  • Op de vraag of het voor ons handig of nodig is om een premium account te hebben was het antwoord van Masja kort; nee; het voegt vrijwel niets toe.

Hierna gingen we onze eigen LinkedIn pagina’s bespreken.
Masja ging ín op zowat alle knopjes op de LinkedIn-pagina’s en hoe we die kunnen gebruiken om onze pagina aan te passen. Enkele tips;  

  • - Je pagina moet triggeren om aandacht te houden en verder te lezen.
  • - Vindbaarheid: LinkedIn is een grote zoekmachine. De zoekbalk is belangrijk om gevonden te worden.
  • - ‘Uitgelicht’ is jouw etalage; zorg dat dit er goed uitziet.
  • - Bij ‘Ervaring’; zet je eigen bedrijf bovenaan zodat dit als eerst opvalt.
  • - Voeg je bedrijfslogo toe; breng op de achtergrondfoto je werk in beeld.
  • - Vraag om commentaar in je berichten; dat levert reacties op en zichtbaarheid.
  • - Als je veel actief bent op LinkedIn, zal Google je hoog ranken. Dus hoe actiever op LinkedIn, hoe zichtbaarder je bent.
  • - Als jij je zichtbaarheid als anoniem hebt ingesteld krijg je ook niet te zien wie jouw profiel heeft bekeken.
  • - Bij een gratis account kun je alleen de laatste 5 viewers zien. Als je een betaald account hebt kun je wel zien wie er allemaal heeft gekeken.
  • - De knop ‘Aanbevelingen’: Als je die krijgt, ontvang je eerst een bericht dat het is gemaakt. Als je aanpassingen wilt, geeft dat dan door in DM. Je kunt ook een eerder ontvangen referenties kopiëren en plakken en sturen naar betreffende persoon om alsnog een aanbeveling te vragen.
  • - Als je iemand vraagt om je vaardigheden te kunnen onderschrijven dan moet je wel met elkaar gelinkt zijn.
  • - De eerste actie telt. Als je reageert op een post en door het duimpje te liken dan wordt dat in je netwerk gedeeld. Beter kun je eerst een reactie schrijven en dan liken want dan wordt de reactie gedeeld.
  • - Bereik diverse contentformats: er zijn positieve en negatieve: posts:

positief: een post en foto, een poll of een pdf met meer pagina’s.

negatief: een video, een externe link, een gelegenheid vieren, een nieuwsbrief, een post met meerdere links en blogs

  • - Hashtags: het beste aantal is tussen 2 en 6 
  • - Document posts. Dit is een document waar je door kunt bladeren. Gebruik knalkleuren, dus niet zwart, geel en rood.
  • - Dwelltime: belangrijk bij berichten met tekst. Hoe lang kijken mensen naar je bijdrage/post?
  • - Dinsdagochtend en donderdagochtend en zaterdagochtend tussen 08.00 en 10.00 uur zijn de beste tijden dat je kunt posten (op zaterdag iets minder).

Don’t -s:
- Kan ik eens langskomen voor een kopje koffie als reactie om jezelf te promoten?
- Een massale uitnodigingsknop

Daarna kregen we van Masja nog 7 fundamentele tips voor je profiel;

1 Maak een professionele kopregel. Dit is je visitekaartje dus zorg dat dit er goed uitziet.

2. Meld je aan als content creator. Wat is jouw expertise en maakt jou speciaal? Dit geef je ook aan in op je beginpagina. Hier kan je direct zien hoeveel volgers en connecties je hebt.

3. Claim je LinkedIn URL

4. Koppel je bedrijfspagina. Koppel je bedrijfspagina zodat dit ook zichtbaar is op je beginpagina.

5. Infoblok en zoekwoorden. Zorg dat je infoblok gevuld is en met de juiste zoekwoorden zodat je hier later naar kunt verwijzen (via #)

6. Maak het visueel. Foto’s en/of tekeningen kunnen je pagina aantrekkelijk maken. Deze kan je ook plaatsen bij ‘Uitgelicht’ of ‘Experience’

7. Aanbevelingen. Vraag om aanbevelingen (zie ook één van de