Skip to main content

GEDRAG OP MAAT geschreven door Esther van Marrewijk

Gedrag op Maat , workshop van Froukje van Houten, 23 april 2022

Daar zit ik dan, mijn eerste workshop van het NvvT . Een theaterzaal, een klein gezelschap en een vriendelijke, laagdrempelige en, in mijn ogen, een vakkundige docente die ons spontaan begroet.

Het ijs is gebroken na het eerste spelletje, ik ben dol op spelletjes! “Het fruitmandje “, speels en met een veelheid van niet uit te voeren instructies, dat maakt dat je er alleen maar het beste van kunt hopen, en alle mogelijke drang naar perfectie direct van je af schudt.

Daarna volgde een andere brainfuck, wat gebeurt er wanneer je rekensommen, beweging en het beantwoorden van persoonlijke vragen combineert. Waarschijnlijk de ideale opwarming voor de volgende complexe en interessante opdracht.

Er is een team van ongeveer 6 vrouw, van iedereen vind je iets , de instructie staat op een briefje. Aan de acteurs de taak om dit te verwerken in het spel. Bv “je vind iemand wel heel aardig, maar haar ideeën altijd slecht”. Wat doet deze oordelen en wat doet dit met de relatie?

Stap 2 maakt dit nog inzichtelijker.

Stel je een vergadering voor met een team docenten . Elke speler krijgt een rol toebedeelt binnen de scholengemeenschap en een eigenschap. Je bent bv. de docent techniek die wel erg lief is, maar ook erg dom wordt gevonden. Of iedereen vindt dat de conciërge wel heel snel boos is. Je weet van ieder van je medespelers de eigenschap behalve die van jezelf. Deze wordt je aangespeeld door de rest van het team.

Fascinerend om te zien hoe snel houding, insteek en aanwezigheid van de acteur ( of persoon ) verandert wanneer ze reageert op oordelen die over haar leven in de groep. Wanneer iedereen ervanuit gaat dat je niets in te brengen hebt, wordt je vanzelf muisklein. Wanneer men ervanuit gaat dat je snel boos wordt , is het kwaad snel geschied.

Frouke sluit de workshop af met de vraag hoe je als acteur te weten komt wat je nodig hebt voor je het rollenspel instapt. Veel info haal je uit de manier waarop de cursist vertelt over de situatie die ze moeilijk vind, de gebaren, de woorden. Dus KIJK en Luister!

Een goede tweede vraag : kun je mij een voorbeeld geven? Een derde vraag : heb jij het er wel eens over gehad, zo nee, wat je dat hij of zij zou zeggen? De vragen leveren taal op en mogelijk een motief.

Afsluitend geeft Froukje de tip om de cursist te labelen, heel even, puur om een goede actieve insteek ( werkwoord ) te vinden voor je eigen spel. Bv krijg je het idee dat de cursist zich niet wil laten raken, dan is je drijfveer, ik ga je raken. Krijg je het idee dat je cursist een drammer is, neem je je voor, ik ga er tegen in.

Dank je wel Froukje en medecursisten, zo fijn om lekker te spelen, dingen uit te proberen, laagdrempelig en zonder schroom. Je workshop gaf mij een boost, we hebben een prachtig vak, ja er blijft nog altijd veel te leren, jouw workshop was voor mij een enerverende start bij de NvvT!